Vragen of sparren? Bel: 31 (0)6 10 88 04 80

Leiderschapsprogramma’s

Laat samen leren de norm worden
Maak een afspraak
Zelfs de meest doorgewinterde leider is geen alleswetende superheld die alles kan. Die de boel vanuit zijn ivoren toren aanstuurt en alle radartjes draaiende houdt. Sterker nog: dat hoeft ook helemaal niet en is zelfs allesbehalve wenselijk. Goed leiderschap is juist weten hoe je uit alles en iedereen het beste haalt. In de rol van verandermanager, leider of productowner. Geen vingertjes wijzen, zeggen hoe het moet en zelf brandjes blussen, maar vertrouwen geven en er zo voor zorgen dat de boel gesmeerd loopt.
lead2learn richt zich met leiderschapscoaching en -programma’s op gezamenlijk leren, het vergroten van beïnvloedingstijlen en -vaardigheden van leiders. Dat ieder vanuit zijn of haar eigen cirkel van invloed, om binnen de context van de organisatie de impact weer te vergroten. Met als beoogd effect dat we elkaar helpen de vraagstukken op te lossen die er spelen, maar tegelijkertijd samenwerken aan een eenduidige stijl van leidinggeven op alle niveaus. En uiteraard met als uiteindelijk resultaat om resultaten te boeken en samen succesvol te zijn.

Coach de coach

Een onderscheidende aanpak is dat ik niet direct zelf de leiders ga coachen, maar dat ik je leer dit te ontwikkelen binnen de organisatie, zodat het ingebed wordt, en mijn hulp en aanwezigheid niet meer nodig zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde coachingsdriehoek. Hierin zitten drie mensen met drie verschillende rollen, die elk een bijdrage hebben aan het geheel: de coach, de coachee en de observator. De coach en coachee zijn de leidinggevende van je organisatie. De observator dat ben ik.

Als leidinggevende leren we elkaar op weg te helpen wisselend in de rol van coach en coachee. Je gaat dus aan de slag met je leervraag, maar ook om de ander te coachen hierop. Als observator leer ik je als coachee je leervraag vast te stellen, te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk. En als coach leer ik je de ander hiermee op weg te helpen, te coachen, te reflecteren en zelfs effectief te adviseren. Gebruikmakend van de ervaring, kennis en kunde die je hebt opgebouwd. Zodoende slaan we twee vliegen in een klap.

Naast aandacht voor coaching, lossen we direct vraagstukken op die we als leider dagelijks ervaren. Uiteindelijk zul je zien dat de impact van het individu zich vertaalt naar het leren als organisatie. Als observator zorg ik dat iedereen iets leert en dat we concreet aan de slag gaan met actie-experimenten om het geleerde toe te passen.

Het leiderschapsprogramma in vogelvlucht

Je titel komt hier
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
1. Bepaal het doel
In deze stap bepaal je het doel van de coaching. Of dat nu het leren zien en beïnvloeden van het systeem is, het vergroten van de ketensamenwerking, zelf effectiever worden, het ontwikkelen van de competentie van beïnvloedingstechnieken, of het versterken van het samen leren.
2. Persoonlijke intake
In een persoonlijke intake tussen de observator en de deelnemer wordt het programma toegelicht en kennisgemaakt. We leggen hierbij de bais van onze samenwerking. Eerdere ervaringen met coaching worden belicht, de leervraag wordt aangescherpt en gekeken wordt in welke context deze vraag voorkomt.
3. Stel koppels samen
Op basis van de intake worden door de mij als observator de koppels bepaald. Onderling vertrouwen is daarbij een absolute voorwaarde; beide partijen moeten het idee hebben dat alles gezegd en gevraagd mag worden, dat ze fouten mogen maken en iets kunnen leren. Ook stemmen we de leervragen op elkaar af, ervaring met coaching en je plek in de organisatie.
4. Geef de aftrap
Voor aanvang van de coaching start je met een workshop van één dag, waarin de deelnemers leren te werken met methodes die gehanteerd worden tijdens de coaching. Denk hierbij aan doorlopen van een casus, coachen binnen de cirkel van invloed, de kracht van de juiste vragen stellen, vaststellen van je leervraag of eigen theorieën.
5. Start de coaching
De managers coachen elkaar om de beurt in duo’s. De coachee brengt de ene sessie een casus in, om de volgende sessie de coachrol in te vullen, waarbij de ander dan een casus inbrengt. Dit zorgt ervoor dat ze samen leren en het nut van coaching ervaren. Tussentijds gaan we oefenen met het geleerde middels gerichte actie-experimenten die we ook aan elkaar terugkoppelen.
6. Geef workshops
Het kan zijn dat bepaalde thema’s extra aandacht en diepgang behoeven als het leren herkennen en beïnvloeden van terugkerende (gedrag)patronen, non-verbale communicatie, maar ook samenwerking tussen afdelingen. Op het moment dat het diepgang vraagt en past bij de leervragen geef ik dit vorm met behulp van korte workshops. Hierdoor versnellen we het leerproces, maar wordt ook direct helder dat we samen dit vraagstuk ervaren.
7. Wissel de koppels
Om nieuwe energie in het programma te brengen en leervragen en coachingsvaardigheden effectief te bundelen en te ontwikkelen, formeer je na verloop van tijd nieuwe koppels. Voordeel is dat je hierdoor meer begrip kunt creëren tussen managers van andere afdelingen. En ook kun je een stap verder gaan door meer uitdagender karakterprofielen aan elkaar te koppelen of diepgang in de coaching zelf te creëren.

Sturing op het programma

Om het coachingprogramma goed aan te sturen, is aan te bevelen om maandelijks of tweemaandelijks een evaluatiemeeting te organiseren. Dit biedt de observator en vertegenwoordigers van het programma de mogelijkheid om de voortgang te bespreken, patronen te herkennen, ervaringen van deelnemers te delen, te bepalen of het ritme van de coachingsessies nog passend is en thema’s eruit te halen die extra aandacht behoeven. Vraagstukken bijvoorbeeld die we niet individueel op hoeven te lossen, maar waarbij de oorzaak meer organisatiebreed ligt, zoals effecten van een gekozen samenwerkingsmodel. Zo blijven we op elkaar aangesloten en zorgen we samen voor blijvend succes.

Wat kun je verwachten?

Persoonlijk

Persoonlijk

Mensen doen zaken met mensen. En persoonlijk contact staat dan ook altijd voorop. Want om beweging te creëren en het hoogst haalbare resultaat neer te zetten, hebben we elkaar hard nodig.

Expertise

Expertise

Inmiddels heb ik de nodige vlieguren op mijn naam staan. In verschillende disciplines en bedrijfstakken, en zowel vanuit de positie van dienstverlener alsook binnen de eigen organisatie.

Klantfocus

Klantfocus

Onze samenwerking draait niet om mij, maar om je organisatie, je mensen en vooral ook je klanten. Met als doel die drie succesvol samen te brengen en hierin de juiste balans te vinden.

T

Transparant

Transparant

Elke samenwerking begint met het managen van verwachtingen. Ik zeg dan ook wat ik doe en doe wat ik zeg. Denk mee en denk vooruit. En vertel je niet wat je wilt horen, maar wat je horen moet.

Prikkelend

Prikkelend

Net over de grenzen ontstaan meestal de beste ideeën. Ik stimuleer mensen dan ook om het onbekende te ontdekken, zichzelf te verrassen en te verbazen, en zo verder te komen dan gedacht.

1

Pragmatisch

Pragmatisch

Mijn aanpak is flexibel en wendbaar en ik benader de zaken op nuchtere en realistische wijze. Uitgaande van wat je nodig hebt, niet van wat je denkt nodig te hebben. En gericht op resultaat.

Plezier

Plezier

Het is mijn passie om vakkwaliteiten naadloos te combineren met een persoonlijke touch. Om zo ook ruimte te laten voor de menselijke kant van het verhaal met een lach & een traan.

Lead to Learn

Lead to Learn

Huub van de Wiel
T: +31 (0)6 10 88 04 80
E: huub@lead2learn.nl

Meer over ons
Contactformulier